woensdag 17 april 2013

"Het Gat in de Donut", interview met Timeless Hour


Nog maar 3 maanden geleden besloten Joey, Jesse (spreek uit Djessie), Mike en Mark een band te vormen. Deze jonge maar talentvolle muzikanten zochten hun heil in de donkere en duistere klanken van de metal/metalcore, Timeless Hour was gestart. Vorige maand hebben ze hun eerste nummer uitgebracht genaamd “Still Cursed”, opgenomen bij Victor Brandt, de drummer van o.a. The Death Letters en My Worst Case Scenario. Het eerste nummer klinkt zeer professioneel en origineel en beloofd veel goeds. Ook haalden ze een tweede gitarist bij de band, Jesse (spreek uit Jesse). The Sound Of Dordt trok er op uit om deze gasten in hun repetitie in de Popcentrale maar eens te interviewen.


Stel je eens voor, naam, leeftijd, instrument et cetera…
Jesse (Djessie):
Ik Ben Jesse, 16 jaar, ik doe de vocals. Mijn favoriete huisdier ehhh…

Bij nader inzien laat het maar bij de eerste 3. Jesse (Jesse): Ik ben Jesse, 14 jaar oud en ik speel gitaar.
Mike:
Ik ben Mike, 21 jaar en ik speel basgitaar
Joey:
Mijn naam is Joey, 17 jaar en ik ben drummer van Timeless Hour.
Mark:
Mark, ik speel gitaar en ben 17 jaar sinds 27 maart.

Hoe zijn jullie bij elkaar gekomen?
Joey:
Jesse viel in bij m’n andere band, we wilden verder samen dus hadden we een keer afgesproken op een dinsdag avond. We besloten dat we voor eind december een metalband wilden hebben. Joey kende Mark en Jesse kende Mike. Die waren beide enthousiast en begin Januari hebben we voor het eerst gerepeteerd.

Jullie tweede gitarist is later bij de groep gekomen door middel van audities, wat had hij wat anderen niet hadden?
Jesse:
Hij kon mark bijhouden haha
Joey:
Hij was enthousiast. hij had meteen een video opgestuurd en uitgezocht hoe hij ons nummer moest spelen.
Mike:
En we hadden een blonde nodig voor de band.

Jesse, wat vind je tot nu toe van ze?
Jesse:
Ik heb tot nu toe een keer mee gespeeld en ik vind ‘t fucking lauw.

Waarom de naam Timeless Hour?
Jesse:
Het is paradoxaal.
Joey:
Ja, het heeft iets tegenstrijdigs. Ik wilde iets met timeless.
Jesse:
Mike kwam met hourglass.
Mike:
Ik zei maar wat hoor, maar tijd is zeg maar overal en toch niets, het is het gat in de donut, het zit er wel, maar eigenlijk is het toch niks.

Wat is jullie stijl?
Mike:
We zitten in de richting van de metalcore, door verschillende invloeden van de bandleden en een andere stijl van spelen zijn we uiteindelijk op een originele stijl gekomen.
Mark:
Een zakje thee met alle smaken.

Wat zijn jullie Inspiraties?
Joey: Lamb of God.
Mike: Avenged Sevenfold.
Jesse: Trivium
Joey: Ook Killswitch Engage trouwens.
Jesse: Mijn vocals neigen meer de Death-Metal kant op vind ik, à la Parkway Drive.

Wat vinden jullie leuk aan het maken van deze muziek?
Joey:
Het geeft een ontzettende kick.
Mike: Het is gewoon super vet om ergens aan te werken en dan uiteindelijk een nummer te zien ontstaan.

Schrijven jullie alleen zelf nummers? Of spelen jullie ook covers?
Joey:
We schrijven zelf nummers en zijn van plan ook covers te gaan oefenen, maximaal 1 of 2, om de set op te vullen.
Mike: We zijn nu voornamelijk bezig met het schrijven van eigen nummer.

Hebben jullie al enig idee van welke bands jullie covers gaan spelen?
Mike:
Dat is een goeie vraag man haha.
Joey:
Persoonlijk zat ik te denken aan Parkway Drive en Lamb of God.

Hoe komen de eigen nummers tot stand? Wie bedenkt de muziek, wie de tekst enzo?
Joey:
Jesse brengt de teksten aan.
Jesse:
Mike toch ook?
Joey:
Inderdaad, Jesse en Mike
Mike:
Ja maar echt maar misschien 10% ofzo.
Joey: Mark levert meestal een riff waaruit uiteindelijk het nummer ontstaat, we werken met zn allen die riff dan uit tijdens de repetities.
Jesse: Ik heb ook een stukje aan "nummer 3" geschreven.
Mark: De kers op de taart.

Gaat dat altijd makkelijk of is er wel eens ruzie/discussie?
Joey:
We hebben soms repetities waarbij het zo lekker loopt dat we in een keer een nummer schrijven. Vaak duurt het langer omdat we t niet altijd eens zijn.

 Jullie hebben een nummer opgenomen, Still Cursed, bij Victor Brandt (o.a. Drummer Death Letters en My Worst Case Scenario) hoe kwamen jullie bij hem?
Joey:
Jesse heeft Victor gevonden.
Jesse:
Ik ken Victor al een aantal jaar en toen ik hoorde dat The Brave May Fall er ook op ging nemen dacht ik, als het goed klinkt is en betaalbaar is lijkt het me leuk om daar heen te gaan.

Hoe was het om een nummer op te nemen? Eerste keer? En tevreden over het eindresultaat?
Jesse:
Het koste wat moeite omdat vaak niet iedereen kon.
Joey:
Als we aan het opnemen waren ging het echt heel snel, alleen bij mark duurde het 600x, maar voor Mark was het ook de eerste keer.
Mike: En Mark heeft gewoon gek moeilijke riffs die amper een paar minuten vol te houden zijn.

En het resultaat? Mark: Ik ben blij met het resultaat.
Jesse: Ik kwam hier toen ie gemixt was en het was echt van woaaaah.
Joey: Ja we waren wel tevreden, Victor heeft het zeker goed gedaan.

Jullie bestaan nog niet zo lang maar al gekke sex, drugs en rock n' roll dingen meegemaakt?
Joey:
Nee nee nog niet, moeten we binnenkort wel een keer doen haha.
Mike: Nouja we hadden het pizza avontuur van Mark. Hij heeft toen we aan het opnemen waren een keer een half uur met de Mevrouw van de Domino’s aan de lijn gezeten omdat ie toch echt gevraagd had voor een giraffe op zijn pizzadoos. Uiteindelijk kreeg hij belooft dat er de volgende keer twee giraffes op z’n pizzadoos zouden staan.

Hoe zien de komende maanden eruit? Wat gaan jullie doen? Optreden? Opnemen?
Joey:
In mei een nummer opnemen, we wilden in april maar dan ben ik weg. Na de zomervakantie gaan we proberen optredens te regelen en dus gaan we in de zomervakantie een setlist bij elkaar schrijven.
Mike:
En elke week repeteren. Liefst twee keer per week zelfs.

Wat willen jullie bereiken? Wat is jullie droom voor Timeless Hour?
Jesse:
mijn persoonlijke doel is gewoon zoveel mogelijk muziek maken en de muziek die ik samen met de band maak delen met andere mensen. Mn droom is om natuurlijk gewoon zo veel mogelijk te touren en met grote bands op te treden.
Jesse: mijn droom is om op het grote podium van rock am ring of op download festival (Driedaags Rock/Metal festival in Engeland) te staan en geld te verdienen met muziek.
Mike: Wat ik wil bereiken? Sowieso een album maken waar ik trots op ben en daarna een tour. M’n  droom is openen voor Metallica en headlinen op festivals zoals Download.
Joey: realistisch gezien vooral veel spelen, shit uitbrengen en touren. Mijn droom is ook op de grote festivals spelen en door Amerika touren en voor m’n favoriete bands openen
Mark: ja... Ik wil gewoon een paar leuke albums uitbrengen en mensen laten denken hè dat is een leuke band, een voorbeeldfunctie zijn zegmaar. En mn droom... Dat Avenged Sevenfold en Parkway Drive  in ons voorprogramma staan. Oja. En Metallica.

Timeless Hour op facebook: http://www.facebook.com/TimelessHour123

Ook hebben we een opname gemaakt (of nouja, geprobeerd...) van Still Cursed tijdens de repetitie:
En de officiële versie van Still Cursed:


1 opmerking: