‘Ik had wat
persoonlijke vertraging en jij die wacht al uren, je kan geen vrienden met me
zijn dan worden we toch buren’, ‘hoe meer je naar mij kijkt in plaats van de
weg, hoe veiliger ik me voel. ik draag jouw arm als gordel, geen kinderspel
geen kinderstoel’ en Wees maar stil, De mensen horen ons, De mensen villen ons,
Maar onze liefde bewijst dat we nog niet dood zijn’, het zijn slechts enkele
voorbeelden van de poëtische teksten van Roosbeef. Het poëtische niveau wat
Roosbeef weet te creëren zonder dat het ten koste gaat van de muziek kom je
niet veel tegen in Nederland. Afgelopen vrijdag probeerde Roos en haar (nieuwe)
band het nieuwe album ‘Kalf’ uit in de Power Stage van Bibelot.
Voorprogramma wordt verzorgt door G - de Singer-Songwriter.
Met kaal hoofd, grote bril en in een pak gestoken beklimt G(erard Olthaar) het
podium. Begeleid door een drumcomputer zingt G en speelt hij gitaar. Of nouja,
gitaar? Na eens goed gekeken te hebben valt op dat het geen gitaar is, maar de
doos van een speelgoedgitaar. Hier heeft hij een geluidselement in geduwd en
door de doos aan te slaan als een gitaar creëert hij geluid. De show die de cabaretier
is absurd en geniaal. De teksten gaan alle kanten op of gaan juist helemaal
nergens over en elk nummer barst elke keer weer van de originaliteit en humor.
Je kan niet naar G – de Singer-Songwriter kijken zonder ook maar de kleinste
glimlach op je gezicht te krijgen.
Dan is het tijd voor Roosbeef. Roos Rebergen heeft een
nieuwe, half Belgische band gevormd en met het nieuwe album ‘Kalf’ gaat ze dit
jaar weer proberen haar publiek te betoveren met de mooie muziek en bijzondere
teksten die Roosbeef zo kenmerkt. Voordat het album volgende week in Paradiso
en AB (Brussel) in première zal gaan, wordt het dit weekend eerst eens goed
getest. Dit zorgt ervoor dat nog niet alles soepel loopt. Hier en daar wordt er
overlegt, liggen instrumenten op de verkeerde plek en het lichtplan is wat
simpel. Toch doet dit zeker niet af aan het optreden van Roosbeef. Het past wel
bij de dromerige liedjes. Ook het rustige licht zorgt ervoor dat je aandacht
compleet gericht wordt op de muziek en bovenal de teksten. Ook de nieuwe
nummers van ‘Kalf’ zijn weer voorzien van de meest mooie, originele en
wonderlijke teksten.
Krenk mij diep
Scheld mij de huid maar vol
'k wil voelen of ik voel
Vind mij mooi
Kan niet meer zonder mij
Maar schrijf het niet in een of ander lied
O asjeblieft
- Raak mij aan
Scheld mij de huid maar vol
'k wil voelen of ik voel
Vind mij mooi
Kan niet meer zonder mij
Maar schrijf het niet in een of ander lied
O asjeblieft
- Raak mij aan
De muziek raakt echter trouwens niet ondergesneeuwd door de
teksten. Elk lied heeft zijn eigen sfeer, van een zacht liedje als Amerika tot stevige rock bij Und Man Liebt So Viel, Roosbeef is tot
alles in staat. De nummers zitten goed in elkaar en de muzikanten spelen met
gevoel. Hier en daar wordt nog wel een foutje gemaakt, maar dat is ze, zeker in
een try-out, vergeven. De lijn van de vorige EP ‘Warüm’ lijkt te worden
doorgezet op ‘Kalf’ met meer rustige liedjes dan voorheen. Echter zit in veel
nummers van de nieuwe plaat veel meer dynamiek dan op de EP hiervoor. Het is
fantastich hoe Roosbeef sommige nummers uit niets tot een climax en terug weet
te brengen.
Drink mijzelf wat moed
in
hou me vast aan elke tak
Ik kan nu niet opnemen
want ik draag mijn nette pak
- Controleer mij
hou me vast aan elke tak
Ik kan nu niet opnemen
want ik draag mijn nette pak
- Controleer mij
Is er dan helemaal niks aan te merken op het optreden van
Roosbeef? Het enige mindere aan het optreden is eigenlijk een luxe probleem.
Roos speelt een uur en drie kwartier. Voor de die-hard Roosbeef-fan natuurlijk
een feestje, maar voor de wat minder vaste luisteraar wat minder. Na verloop
van tijd begint het optreden toch wel iets eentonigs te krijgen. Af en toe
verslapt de aandacht wat. Gelukkig zijn er dan altijd nog de praatjes tussen de
nummers door waarin Roos op de haar zo kenmerkende manier, ietwat verstrooid en
ongemakkelijk, vertelt over het een of ander. Zo vertelt ze over haar nieuwe
gitaarsnoer en over Typhoon die een verdieping hoger speelt voor een stampvolle
zaal. Al met al speelt Roosbeef tijdens hun eerste optreden van de ‘Kalf’ tour
en heel sterk optreden. Zowel het album en de livepeformance beloven veel goeds
voor Roosbeef dit jaar.
Ik speel al 1 jaar
gi... Of nouja ik zeg al 4 jaar dat ik 1 jaar gitaar speel. Maar het stemmen
blijft toch het moeilijkst. Willem venema zou nu al boos zijn. Maar die is toch
bij typhoon. Is toch altijd mooi als nummers snel in elkaar over gaan. Zelfs
met een duur snoer. De man in de winkel leerde me m zelfs oprollen
- Roos Rebergen tussen de nummers door
- Roos Rebergen tussen de nummers door
VOOR MEER FOTO'S CHECK: https://www.flickr.com/photos/soundofdordt/sets/72157650642322106/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten