zondag 8 februari 2015

Roosbeef live @ Power Stage Bibelot Dordrecht 06-02-‘15

‘Ik had wat persoonlijke vertraging en jij die wacht al uren, je kan geen vrienden met me zijn dan worden we toch buren’, ‘hoe meer je naar mij kijkt in plaats van de weg, hoe veiliger ik me voel. ik draag jouw arm als gordel, geen kinderspel geen kinderstoel’ en Wees maar stil, De mensen horen ons, De mensen villen ons, Maar onze liefde bewijst dat we nog niet dood zijn’, het zijn slechts enkele voorbeelden van de poëtische teksten van Roosbeef. Het poëtische niveau wat Roosbeef weet te creëren zonder dat het ten koste gaat van de muziek kom je niet veel tegen in Nederland. Afgelopen vrijdag probeerde Roos en haar (nieuwe) band het nieuwe album ‘Kalf’ uit in de Power Stage van Bibelot.  

Voorprogramma wordt verzorgt door G - de Singer-Songwriter. Met kaal hoofd, grote bril en in een pak gestoken beklimt G(erard Olthaar) het podium. Begeleid door een drumcomputer zingt G en speelt hij gitaar. Of nouja, gitaar? Na eens goed gekeken te hebben valt op dat het geen gitaar is, maar de doos van een speelgoedgitaar. Hier heeft hij een geluidselement in geduwd en door de doos aan te slaan als een gitaar creëert hij geluid. De show die de cabaretier is absurd en geniaal. De teksten gaan alle kanten op of gaan juist helemaal nergens over en elk nummer barst elke keer weer van de originaliteit en humor. Je kan niet naar G – de Singer-Songwriter kijken zonder ook maar de kleinste glimlach op je gezicht te krijgen.



Dan is het tijd voor Roosbeef. Roos Rebergen heeft een nieuwe, half Belgische band gevormd en met het nieuwe album ‘Kalf’ gaat ze dit jaar weer proberen haar publiek te betoveren met de mooie muziek en bijzondere teksten die Roosbeef zo kenmerkt. Voordat het album volgende week in Paradiso en AB (Brussel) in première zal gaan, wordt het dit weekend eerst eens goed getest. Dit zorgt ervoor dat nog niet alles soepel loopt. Hier en daar wordt er overlegt, liggen instrumenten op de verkeerde plek en het lichtplan is wat simpel. Toch doet dit zeker niet af aan het optreden van Roosbeef. Het past wel bij de dromerige liedjes. Ook het rustige licht zorgt ervoor dat je aandacht compleet gericht wordt op de muziek en bovenal de teksten. Ook de nieuwe nummers van ‘Kalf’ zijn weer voorzien van de meest mooie, originele en wonderlijke teksten.

Krenk mij diep
Scheld mij de huid maar vol
'k wil voelen of ik voel
Vind mij mooi
Kan niet meer zonder mij
Maar schrijf het niet in een of ander lied
O asjeblieft

- Raak mij aan

De muziek raakt echter trouwens niet ondergesneeuwd door de teksten. Elk lied heeft zijn eigen sfeer, van een zacht liedje als Amerika tot stevige rock bij Und Man Liebt So Viel, Roosbeef is tot alles in staat. De nummers zitten goed in elkaar en de muzikanten spelen met gevoel. Hier en daar wordt nog wel een foutje gemaakt, maar dat is ze, zeker in een try-out, vergeven. De lijn van de vorige EP ‘Warüm’ lijkt te worden doorgezet op ‘Kalf’ met meer rustige liedjes dan voorheen. Echter zit in veel nummers van de nieuwe plaat veel meer dynamiek dan op de EP hiervoor. Het is fantastich hoe Roosbeef sommige nummers uit niets tot een climax en terug weet te brengen.

Drink mijzelf wat moed in
hou me vast aan elke tak
Ik kan nu niet opnemen
want ik draag mijn nette pak
- Controleer mij

Is er dan helemaal niks aan te merken op het optreden van Roosbeef? Het enige mindere aan het optreden is eigenlijk een luxe probleem. Roos speelt een uur en drie kwartier. Voor de die-hard Roosbeef-fan natuurlijk een feestje, maar voor de wat minder vaste luisteraar wat minder. Na verloop van tijd begint het optreden toch wel iets eentonigs te krijgen. Af en toe verslapt de aandacht wat. Gelukkig zijn er dan altijd nog de praatjes tussen de nummers door waarin Roos op de haar zo kenmerkende manier, ietwat verstrooid en ongemakkelijk, vertelt over het een of ander. Zo vertelt ze over haar nieuwe gitaarsnoer en over Typhoon die een verdieping hoger speelt voor een stampvolle zaal. Al met al speelt Roosbeef tijdens hun eerste optreden van de ‘Kalf’ tour en heel sterk optreden. Zowel het album en de livepeformance beloven veel goeds voor Roosbeef dit jaar.


Ik speel al 1 jaar gi... Of nouja ik zeg al 4 jaar dat ik 1 jaar gitaar speel. Maar het stemmen blijft toch het moeilijkst. Willem venema zou nu al boos zijn. Maar die is toch bij typhoon. Is toch altijd mooi als nummers snel in elkaar over gaan. Zelfs met een duur snoer. De man in de winkel leerde me m zelfs oprollen
- Roos Rebergen tussen de nummers door



Geen opmerkingen:

Een reactie posten