Dubstep en muziek uit de Balkan, dat is niet de meest gebruikelijke
combinatie, zeer onlogisch zelfs. Toch besloten drie Belgen het te proberen. Onder
leiding van DJ Merdan Taplak pakten Steven van Brussel en Bram Coumans de elektrische
accordeon en saxofoon op en combineerde
volksmuziek met het hipste muziekgenre van het moment.
Vanaf het eerste nummer is het
duidelijk dat deze Belgen zich niet al te serieus nemen. De mannen komen op in
gouden trainingspakken uit de jaren 80, De “micro” (microfoon) doet het niet,
Steven van Brussel en Bram Coumans zijn niet de beste muzikanten en Merdan
Taplak heeft vrij weinig rap-talent. De vraag speelt op of dit wel de acht euro
vijftig waard is. Maar wanneer na 2 nummers de spieren een beetje los beginnen
te komen blijkt het tegenovergestelde waar te zijn: Het maakt niet uit dat dit niet
de beste muzikanten van België zijn, want ze hebben plezier in wat ze doen. Ook
is het zo dat hoe gek de muziek ook klinkt, het is wel heel erg lekker dansbaar
en gedanst wordt er dan ook. Er komt een scala van nummers voorbij van het
album dat Merdan Taplak dit jaar heeft uitgebracht: In It For The Honey.
Nummers met vrij weinig onderliggende betekenis, maar dat mag bij deze muziek.
Na iets minder dan een uur vinden de Antwerpenaren het genoeg geweest, maar
niet voordat ze een foto hebben gemaakt van de ruggen van het publiek, ‘voor op
de achterkant van het 2e album’ beweert Taplak. Als het publiek zich
weer omdraait zijn de drie Belgen verdwenen en wordt vanuit de kleedkamer
geroepen: ‘In België zijn ze hier veel te slim voor, maar in Nederland lukt ie
altijd’.
Het enige minpuntje van de avond was toch het publiek, deze band komt het best tot zijn recht als ze voor een vol festivalveld spelen, en in Bibelot stonden helaas zoals gewoonlijk ongeveer 30 à 40 man. Gelukkig liet Merdan Taplak de sfeer daardoor niet bederven, alleen was het allemaal nog wat gaver geweest in een vol Bibelot.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten